Kadri Kangro, abivallavanem: kadri.kangro@rougevald.ee.

Algab Rõuge valla haridusasutuste arengukavade koostamine

Rõuge Vallavalitsus algatas valla haridusasutuste arengukavade 2026–2030 koostamise.

Arengukavad valmivad 2025, aasta lõpuks ja need koostatakse Rõuge Põhikoolile, Rõuge Lasteaiale, Rõuge Koostöökeskusele, Rõuge Noorsootöö Keskusele ning Rõuge Valla Raamatukogule.

Arengukavad koostatakse paraleelselt ja samaaegselt, et lõimida hallatavate asutuste tegevusplaane ja ühtlustada eesmärke.

Protsessi käigus saavad kõik huvilised arengukavade koostamisse panustada – jälgige jooksvat infot!

Kõigi seotud osapoolte esimene kokkusaamine toimub 12. novembril 2024.

Rõuge valla haridusasutuste ühendamise teekond

Rõuge vallavalitsus
18.03.2024 

Alates 1. septembrist 2024 hakkavad Rõuge valla koolid ja lasteaiad toimima ühendatud juhtimise all. See on oluline samm, et tagada Rõuge valla lastele hea ning kättesaadav haridus ka tulevikus. Liigume piirkonna haridussüsteemi vastupidavuse tagamise ja hariduse kvaliteedi hoidmise ning parendamise suunas. See muudatus loob võimalusi uuteks õppimise ja koostöö võimalusteks, sealhulgas: 

  • Arengut toetavad õppimistingimused, mis hõlmavad sobivaid õppevahendeid, ruume ning tehnilisi ressursse. 
  • Kvaliteetne õpetamine ja õppekava, mis sisaldab kaasaegset õpetamismetoodikat ning mitmekesist ja motiveerivat õppesisu. 
  • Õpetajate järelkasv ja professionaalsus, tagades kompetentsed ja motiveeritud õpetajad, kes suudavad luua toetava ja stimuleeriva õpikeskkonna. 
  • Õpilaste arengu toetamine, pakkudes individuaalset tuge ja loovaid võimalusi nende isikupäraste vajaduste ja huvide arvestamiseks. 

Samuti loob muudatus senisest paremad võimalused ja võimekuse arendustegevusteks ning innovatsiooniks, mis aitavad meil kohanduda ühiskondlike muutustega ja ka muutuvate ootustega haridusele. 

Alates septembrist jätkub igapäevane koolielu ja kasvatustegevus sarnaselt senisele ning tagatud on laste areng ja turvaline keskkond. Lapsed lähevad oma tuttavatesse majadesse ja klassidesse/rühmadesse ning enamus õpetajaid ja personali jääb samaks. Õppetegevus jätkub tavapärasel moel ning edasi kestavad ka senised traditsioonid. Käesoleva aasta muudatused keskenduvad peamiselt asutuste juhtimisstruktuurile ja asjaajamisele ning meie kindel siht on tagada sujuv koolielu ka pärast muutuste jõustumist. 

Muutuste protsessi olulised verstapostid

2024.aasta eesmärk on luua ühendkoolile ja lastaiale toimimiseks vajalik baas: 

  • Kinnitada kooli ja lasteaia põhimäärused 
  • Korraldada ümber asutuste juhtimismudel 
  • Vajalikul määral ümber kujundada asutuste põhiprotsessid (õppetöö korraldus, füüsiline taristu, tunniväline tegevus, tugiprotsessid jne). 
  • Ühendada seniste asutuste varad. 
  • Ühendada ja korrastada seniste asutuste finantskorraldus. 
  • Uuendada personalilepingud. 
  • Uuendada asutuste igapäevaelu toimimiseks vajalikud lepingud, load jms. 
  • Algatada asutuste arengukavade koostamine. 

Selleks, et 1. septembril saaksid uued asutused alustada, oleme seadnud järgmised verstapostid: 

 

Selleks, et 1.septembril saaksid uued asutused alustada, oleme seadnud järgmised verstapostid: 

  • Aprill – senise töökorralduse, protsesside ja varade kaardistus 
  • Mai – asutuste struktuuri kinnitamine ja personali lepingute muudatused 
  • Juuli – kooli- ja lasteaiaelu korraldusega seotud protsesside ettevalmistus 
  • August – ettevalmistused uueks õppeaastaks 
  • 2. september – õppeaasta avamine 
  • November – kooli ja lasteaia arengukavade koostamise algus 
Eelnimetatud sihtide saavutamiseks on oluline kaasav juhtimine, usalduslik meeskonnatöö ning selge kommunikatsioon. Asutuste ühendamise protsessi juhib vallavalitus ning seda toetavad 
  • strateegilist vaadet hoidev juhtrühm, mille kutsub kokku vallavanem, ja 
  • ühendamise sisulist tööd koordineeriv töörühm, mille kutsub kokku abivallavanem hariduse- ja sotsiaalalal. Töörühma kuuluvad vallavalitsuse esindajad, ühinevate asutuste juhid, koolide ja lasteaedade töötajad, eksperdid, õpilaste ja vanemate esindajad, partnerorganisatsioonide (nt noortekeskus, koostöökeskus jt) esindajad. 

Juhtrühma ja töörühma liikmed ja tööplaanid lisatakse siia lehele.

Rõuge Põhikooli ja Rõuge Lasteaia direktorid jätkavad ametites. 

Teavitus ja kaasamine

Kooliperede ja kogukonna informeerimiseks ja kaasamiseks muutuste elluviimisse jagame regulaarselt teavet siin kodulehel, kui ka kooli ja lasteaia kirjalistides/platvormidel. Õpilased ja lapsevanemad saavad infot oma majade juhtidelt. Korraldame töörühma kaasabil ka infokoosolekuid ja avalikke arutelusid, kus selgitatakse üksikasjalikult käimasolevaid protsesse. 

Õpilaste osalust eesootavates muutustest hakkab korraldama Rõuge Noorsootöökeskus koos koolidega kõigis piirkondades.

Hea õpilane, kooli- ja lasteaia töötaja, lapsevanem, kogukonnaliige!

Sinu toetus on oluline selle keerulise protsessi edukaks elluviimiseks. Panustame ühiselt sellesse, et Rõuge valla koolimajadest ja lasteaedadest sirguksid tarmukad ja hoolivad inimesed, kellel on juured tugevalt kodukohas ning tiivad, mis kannavad kõrget lendu. 

Rõuge valla hariduselu teekaart 2023/2024

Vallavalitsus algatas 2023. aasta kevadsuvel Rõuge valla hariduselu teekaardi koostamise.

Teekaart 2023/2024 läheneb haridusvaldkonnale terviklikult ning kirjeldab erinevaid tegevusi järgmistel suundadel: kohaliku omavalitsuse roll hariduselus; haridusuuendused ja sidusus teiste valdkondadega; täiskasvanuõpe; haridusvõrgu ümberkorraldused. Rõuge valla hariduselu teekaardi loomiseks on läbi viidud hariduselu küsimustik ning toimunud on hariduse talgupäev „Õpe ei lõpe"  (03.06.2023). Teine talgupäev toimub laupäeval, 16. septembril – jälgige jooksvat infot!

Laadi alla ja tutvu:

Rõuge valla hariduse küsimustiku kokkuvõte (kevad 2023) 

Talgupäeva "Õpe ei lõpe" kokkuvõte (03.06.2023)

Rõuge valla haridusvõrgu ümberkorraldamine - uudised ja teated

Meil on vaja tagada head õppimisvõimalused ja saavutada päriselt toimiv koostöö kõigi osapoolte vahel

7. mail peeti Varstu koolimajas dialoogi teemal „Mida on meil vaja selleks, et koolida liitmine tooks Varstu kogukonnale kasu?". Kohtumisel osalesid 14 inimest kogukonnast ja vallavalitsusest ning dialoogipidajad. Dialoogist kerkisid esile neli koolide ühendamisega seotud teemat.

Muudatuste protsessis on vajalik, et õppeasutuste ja vallavalitsuse juhtide mõtted ja plaanid jõuaksid kõigi valla elanikeni. See aitab selgust ja usaldust luua ning hirme ja muresid leevendada. Hea näitena toodi esile, et õpetajatega on ühendkooli direktor rääkimas käinud ning see on aidanud neil kindlustunde tagasi saada. Ka vallajuhtide jaoks on oluline inimeste muresid ja küsimusi kuulata, et neid muudatuste juhtimise arvesse võtta ja vajadusel olukorda selgitada.

Koolide hoolekogud on juba andnud muudatuste elluviimisesse olulise panuse ja nüüd on nende ülesandeks koostada ühendkooli hoolekogu moodustamise ja töökord. Uue kooli juhtimisstruktuur on üles ehitatud suhtluse põhjal praeguste koolijuhtidega ja kinnitatakse 20. mail volikogus. Ühendkooli juht järgib valla poolt etteantud eesmärke ja tegeleb praegu õppekavade, õpetajate töökoormuste ja -korralduse väljatöötamisega, et 1. septembrist oleks  uuel koolil võimalik õppetööd alustada. Kui ühendkool on käima saadud, algab sisuline koostöö, et struktuur, töökord ja õppekavad kohandada kõigi koolide vajadustele vastavaks ning luua ühine kooli arengukava. Liha luudele kasvatamine on pikk protsess, mis toimub kogukondade, hoolekogude, kooli ja vallavalitsuse koostöös. Kooli arengukavaga koos alustatakse ka noorsootöö arengukava uuendamist.

Muudatuste protsessis peetakse oluliseks hoida praegu olemasolevaid õpetajaid ja leida täitmata ametikohtadele pädevad inimesed. Õpetajate ja õpilaste liikumise vajadused ja võimalused koolimajade vahel selguvad töö käigus. Kohapeal hakkab õppetööd koordineerima õppejuht. Dialoogis osalejad väljendasid ootust, et õppejuht peab kohapeal olemas olema viis päeva nädalas, et oleks tagatud koolielu ja õppetöö turvalisus ja sujuvus. Koolide omanäolisuse ja identiteedi säilitamine saab teoks iga kooli panuse tulemusena, sest  koolide nimed ja tähendused elavad inimeste igapäevases suhtluses, mitte paberil. Juriidilistes dokumentides on ühendkooli nimi Rõuge Põhikool.

Oluliseks peetakse, et koolide ühendamisel tehtaks edasiviivaid muudatusi, mille tulemusena töötaks igas koolis ühtne ja kvalifitseeritud meeskond ning kõigile lastele oleks tagatud head tingimused õppimiseks.

Koolide koostöö

Dialoogis osalejate jaoks oli tähtis saada selgust koolide koostööplaanide ja koostöö saavutamiseks planeeritud tegevuste osas. Murekohaks on Varstu ja Mõniste kogukonna vahelised keerulised suhted ning koolide vähene koostöö. Esile toodi ootus, et koolide ühendamise käigus pöörataks erilist tähelepanu majadevahelise sisulise koostöö saavutamisele, et laste õppimis- ja huvitegevuse võimalused paraneksid. Tähenduslikku rolli nähakse siin koolipidajal, kellel tuleb aidata haldusreformi tagajärgedega tegeleda ja toetada erinevate osapoolte omaette olemise harjumuste ümberkujunemist, et tõelise koostööni jõuda. Dialoogis osalejate jaoks oli oluline, et koolide ühendamise protsessis tekkinud ebakõlad koostöösse panustamise osas lahendataks ning ühendkooli juhtimisel tagataks võrdne sõnaõigus kõigi koolide ja hoolekogude esindajatele.

Koostöö võimalustena toodi välja ühiste liikumis- ja käsitöötundide, tantsu- ja lauluringide, teistmoodi (nt. „Rakett 69" stiilis) õppepäevade korraldamist, mis võimaldaks erinevate piirkondade ja õpetajate tugevusi kõigi õpilaste heaks rakendada. Ühendkooli loomisel tuleb leida loovaid ja edasiviivaid lahendusi, mis õppetöö uuele tasemele tõstaksid. Väärtustati julgust katsetada ja eksida ning sellest õppida, et leida parimad uued tööviisid.

Koostöö osas tulevad head näited noortekeskuste tööst ja Noorte Kotkaste laagritest, kus on suudetud suhtlusbarjääre ületada ja erinevate piirkondade noori koos tegutsema panna. Laste ja koolide vaheline koostöö võiks toetada ka erinevate piirkondade täiskasvanute suhtlemist ning valmisolekut koos toimetada.

Kooli ja kogukonna koostöö

Varstu Kooli püsimajäämist nähakse piirkonna elujõulisuse tagamise võtmetegurina. Väljakutseks peetakse kogukonnasisese sidususe puudumist ja vähest huvi kohaliku elu eestvedamise vastu. Dialoogis osalejate ootus oli, et koolide ühendamise teemal räägiksid vestlusringis kaasa ka õpetajad ehk maa sool. Peetakse vajalikuks, et kooli meeskond teeks koostööd kogukonnaga ja koolimaja võiks täita kõigi kohalike huve. See aitaks kaasa kohaliku identiteedi ja tugevuste säilitamisele, et Varstu elanik oleks ka edaspidi uhke olla.

Edasiviivad mõtted

Dialoogis osalejad nägid vestlusringis osalemist võimalusena muudatustes kaasa rääkida ja kohaliku elu arengusse panustada. Väärtustatakse Varstu Kooli hoolekogu ja kogukonna valmisolekut koostööd teha ning keerukatele olukordadele lahendusi leida. Oluline on iga piirkonna mitmekülgsust märgata ja väärtustada ning kogukonna poolt arutelusid algatada, et kohalike erinevad vajadused nähtavale tuleksid.

Dialoogis kerkis esile Varstu rahvamaja tegevuse peatamise küsimus, sest rahvamaja on kogukonna jaoks oluline kooskäimise koht. Vallavalitsuse eestvedamisel püütakse leida võimalus selle teema ühiseks arutamiseks.

Kohtumisest tegi kokkuvõtte Triin Rõõmusoks