Piirkondliku konkurentsi tugevdamise meetme suurprojektid Rõuge vallas

 

 

Piirkondade konkurentsivõime tugevdamise meetmest, mida viivad ellu Rahandusministeerium ja Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS), toetatakse Rõuge vallas kolme projekti, mille on ette valmistanud ja millele on toetust taotlenud 2017. aastal endised Haanja ja Rõuge vallavalitsus:

Haanja puhke- ja spordikeskuse väljaarendamine aastaringseks spordi-, turismi- ja puhkekeskuseks.

Suure Munamäe kui rahvusvahelise tähtsusega turismiatraktsiooni arendamine.

Rõuge Ööbikuoru turismimaastiku arendus. 

Interreg Est-Lat programm

 

 

 

Interreg Eesti-Läti programmi projekt „Green Railway"

 

Endiste kitsarööpmeliste raudteeliinide taaselustamine läbi keskkonnasõbraliku turismimarsruudi – see on Interreg Est-Lat ehk piiriülese koostööprogrammi projekti „Green Railway" ehk „Rohelise raudtee" eesmärk. Lõuna-Eesti ja Põhja-Läti metsade vahel võib märgata vanu raudteetamme, mis on meenutus kunagisest kitsarööpmelisest raudteeliinist. Kuigi liinid suleti juba väga ammu, on vanad raudteetammid ajale hästi vastu pidanud. Nii otsustasid eestlased ja lätlased koos rajada sellele ajaloolisele trassile ühise matkatee. See on võimalus taaselustada vana kultuuripärand ning pakkuda huvitavat rada igas vanuses seiklejale nii jalgrattaga läbides kui ka matkates.

Projekti eesmärgiks on luua uus ja huvitav turismimarsruut, kasutades ära vanu raudteetamme Lõuna-Eestis ja Põhja-Lätis. Korrastatud raudteetammid, mis liidetakse kokku ühtseks matkateeks, on mõeldud liikumiseks nii kohalikele kui ka külalistele. Matkatee kogupikkuseks planeeritakse umbes 700 kilomeetrit, millest umbes 290 km kulgeb mööda vanu raudteetrasse.

Põhja-Lätis läbib marsruut järgmisi asulaid: Ainaži, Limbaži, Aloja, Rujiena, Valmiera, Melturi, Gulbene. Marsruuti hõlmatakse ka praegu kasutuses olev kitsarööpmeline raudteelõik Aluksne ja Gulbene vahel, et külastaja saaks oma teel elamuse tõelisest suslasõidust. Lõuna-Eestis aga hõlmab marsruut Mõisaküla ja Viljandi vahelist ala, mis kulgeb edasi Valga suunas Koikkülast Mõnistesse. Marsruuti lisatakse ka Kilingi-Nõmme–Mõisaküla vaheline raudteetamm, mis algselt rajati kitsarööpmelise raudtee jaoks, kuid hiljem ehitati ümber laiarööpmelise raudtee tarvis.

Projekti tegevusteks Mõniste piirkonnas:

  • Osaline matkaraja korrastamine (1 km), purde ehitamine matkarajale, raja tähistamine viitadega ning Mõniste muuseumi juurde parkla rajamine. Lisaks Green Railway koostöövõrgustiku loomine ja turundustegevused Green Railway reklaamimiseks sihtturgudel.

Projekti juhtpartneriks on Vidzeme turismiassotsiatsioon. Lätist osalevad projektis veel Läti Greenway assotsiatsioon, Cesise kultuuri- ja turismikeskus ning 13 omavalitsust: Salacgrīva, Ape, Alūksne, Valka, Koceni, Aloja, Amata, Mazsalaca, Rūjiena, Gulbene, Limbaži, Valmiera, Vecpiebalga.

Eestist on projektipartneriteks Viljandi linnavalitsus, Viljandi vallavalitsus, Halliste vallavalitsus, Mõisaküla linnavalitsus, Valga linnavalitsus, Taheva vallavalitsus, Rõuge (end. Mõniste) vallavalitsus ja Mulgimaa arenduskoda.

Projekti elluviimise periood: 01.03.2017 – 30.04.2019

Projekti eelarve:

Projekti kogueelarve on 1 174 938,10 eurot, millest Eesti-Läti programmi toetus on 998 697,36 eurot. Rõuge (end. Mõniste) vallavalitsuse eelarve on 48 987,60 eurot, sh Eesti-Läti programmi toetus 41 639,80 eurot.